בין שלל האתרים ברשת, ניתן למצוא כאלה שמעוצבים בצורה נהדרת לצד אתרים חובבניים יותר.
אתרים שברור שעוצבו באופן לא מקצועי.
אנו לא נוקטים כאן עמדה שיפוטית וכלל לא טוענים שאתר שלא מעוצב בצורה מושלמת הוא בהכרח לא טוב.
מה שכן נרצה לנתח, זה האם אפשר להצביע על קשר בין עיצוב האתר לבין היכולת לקדם אותו בגוגל.
זו שאלה שכל בעל אתר חייב לשאול, לפני שמחליטים האם להשקיע באתר מעוצב יותר.
האם גוגל מתרשמת מעיצוב אתרים
כידוע, גוגל היא אחת מחברות הטכנולוגיה החזקות, העשירות והמשגשגות בעולם.
כל זאת, בזכות היכולת שלה לספק מנוע חיפוש יעיל.
מנוע המשמש את הגולשים לצורך איתור מידע, מציאת אתרים רלוונטיים, הרצויים בכל רגע נתון. לגוגל, כך מסבירים מקדמי אתרים, ישנו אלגוריתם שנועד לנתח היבטים שונים של כל האתרים ברשת.
האלגוריתם הזה נועד לייעל את תוצאות החיפוש.
בין היתר, האלגוריתם יודע לבדוק מדדים כמו כמות הגולשים שמבקרים באתר. האלגוריתם יודע לבדוק האם האתר (כל אתר), מתעדכן באופן שוטף.
האלגוריתם יודע לנתח מילים וביטויים, לסרוק את הקישורים הנכנסים והיוצאים ועוד. אך האם האלגוריתם יודע או אפילו מתעניין בעיצוב של האתר? התשובה הקצרה היא לא.
ככל הידוע, לפחות כיום, האלגוריתם של גוגל לא מנסה לדרג את האתרים השונים על פי איכותם העיצובית. כלומר, לכאורה אתר שמשקיע בעיצוב, לא מקבל יתרון לעומת אתר דומה מאוד מבחינת התוכן, שלא משקיע בעיצוב. אבל המציאות קצת יותר מורכבת מזה.
באופן עקיף, לא רק שגוגל מאוד מושפעת מעיצוב האתר, אלא שזה אפילו אלמנט חשוב מאוד. אכן, יש קשר בין עיצוב האתר לבין היכולת לקדם אותו בגוגל.
עיצוב האתר וחווית הגלישה
על מנת לקדם אתר בגוגל בצורה טובה, אפשר לבצע צעדים שונים שנקראים אופטימיזציה.
לדוגמא, משקיעים בתכנים איכותיים, משפרים מילות מפתח, מכניסים כותרות יעילות, משפרים את מהירות האתר ועוד.
כאשר בעלי אתרים משקיעים כדי להשיק אתרים איכותיים, זו לא גוגל שתקבע שהם אכן איכותיים, אלה הגולשים – משום שהם יישארו בכל אתר כזה, וייהנו מתכניו ומהערך שהוא נותן.
הבוטים של גוגל יבחינו שממוצע זמן הגלישה באתר עולה, ולכן דירוג האתר והסמכותיות שלו עולים.
דבר דומה קורה כאשר משקיעים בעיצוב משופר של האתר. אתרים מעוצבים ויפים יותר, מושכים את העין.
הם מרוממים את חווית הגלישה. גולשים שנתקלים באתר בסיסי, לא יפה ולא מרשים אלא אפרורי, פחות יתעמקו בו וככל הנראה יחפשו אתר אחר.
כלומר, אחוז נטישות האתר יהיה גדול. ואת זה – גוגל בהחלט רואה ומנתחת.
כל גולש שהגיע לאתר מסוים מתוך מנוע החיפוש אבל עזב מהר, מראה לגוגל שהאתר לא היה רלוונטי. זה דוחק את האתר למטה בתוצאות החיפוש.
וכמובן ההפך – אתר יפה, צבעוני וחדשני, שיש בו גם תכנים טובים, מעניק חווית גלישה. הגולשים יעדיפו אתרים כאלה, ולכן הם יקודמו בהתאם.