
כאשר נתקלים בהופעה חזותית כלשהו של בית עסק – כרטיס ביקור, לוגו, סלוגן או כותרת באתר האינטרנט, כדאי לדעת שמדובר בתוצאה של תהליך ארוך שחשיבה רבה הושקעה בו. כיום, בעידן האינטרנט והדיגיטל יש חשיבות גדולה מאד למראה והעיצוב של כל אלמנט שמשמש את העסק למסירת מידע לגולשים ולכן חשוב לדעת שאין מדובר בהחלטות רגעיות או כאלה שנלקחות כלאחר יד אלא בבחינה מעמיקה ומציאת התאמה בין כל מה שהעסק מייצג ושואף להראות כלפי חוץ לבין השירותים, המוצרים או המידע שהוא אכן מציע ומספק ללקוחותיו.
מהו תהליך המיתוג ומה הוא כולל?
רוב רובו של תהליך המיתוג (אישי ועסקי כאחד) כולל שלבים של הגדרות וקביעת מאפיינים (אפיון). במהלך שלבים אלה נשאלות שאלות רבות שבעל העסק צריך לתת עליהן את הדעת בכנות ותוך חשיבה על כל מה שהוא רוצה להציע ולהציג לגולשים שלו. ההגדרות והאיפיון כוללים שאלות כמו:
- מה מציע העסק ללקוחות – יש חשיבות גבוהה לירידה לפרטים, לפירוק לגורמים, מציאת ייחוד ומתן דגש על מה ניתן ומה לא.
- בעל העסק – מי הוא, מה הידע או ההשכלה שלו, מה היתרונות שבפנייה אליו ומה הופך אותו למומחה.
- שפה כתובה – מה השפה שבה מתנסחים ומדברים בעל העסק, העבדים שלו והלקוחות שלו. השפה הכתובה צריכה להיות דומה מאד (אם לא זהה לגמרי) לשפה המדוברת.
מראה גראפי – בחירה של צבעים היא תהליך בפני עצמו. אילו צבעים יהפכו את המיתוג לתואם לתחום העיסוק, אילו צבעים נחשבים לכאלה שנעים להסתכל עליהם או מושכים תשומת לב חיובית, מאילו צבעים עדיף להתרחק ואילו שילובי צבעים וגוונים יסייעו למשוך את תשומת ליבו של הגולש או הלקוח הפוטנציאלי.
- סוג המיתוג – החלטה צריכה להתקבל האם דרוש מיתוג רשמי, האם המיתוג אישי או משפחתי, ישנו מיתוג עסקי שאפשר גם לשלב בו הומור ועוד. החוכמה האמיתית היא, כאמור, התאמה מלאה והלימה מוחלטת בין המיתוג לבין העסק שעומד מאחוריו.
- שלב סופי – בחירה מבין אפשרויות – ברוב המקרים תינתנה כמה אפשרויות של מיתוג לבעל העסק שעבר את התהליך. כאשר הוא מעורב בתהליך ושותף בכל שלב ושלב – יהיה לו קל יותר להחליט עם איזו מהאפשרויות הוא חש בנוח ומרגיש שזו האפשרות שמייצגת נאמנה אותו, את העסק עצמו, את האני מאמין שלו ואת מה שהעסק מציע ללקוחותיו.
חשוב להתאזר בסבלנות ולהקדיש את תשומת הלב הדרושה לכל שלב בתהליך. כאשר את המיתוג מבצעים בליווי צמוד של אנשי מקצוע, הם יידעו איך לכוון את הפעולות הנדרשות ומה צריך לבצע בכל שלב ושלב. אט אט, עם התקדמות התהליך יקרום המיתוג החדש עור וגידים ויהפוך לתצורה חזותית של העסק ושל בעליו.